Vattenklosetten

vattenklosetten som var ett mysterium för mig har blivit löst nu! Tack Jim! alltid lika härligt när du hjälper mig!! :)

jag citerar Jim för att ni andra som inte vet också får veta om vattenklosetten!


Eftersom jag känner ett visst ansvar att lära er yngre om livet så svarar jag även på din fråga här.

Vattenklosett kommer från det det engelska ordet Watercloset. Det är det WC som står på toaletterna betyder.
Att det heter watercloset (vattengarderob beror på att det var svårt att komma på ett bra ord till det nya rummet där man ställde toalettstol när den kom. MEn eftersom det var det litet rum valde man att kalla det för garderob. och nymodigheten var ju att man dragit in vatten till rummet. Därav watercloset som försvenskat blir vattenklosett. Många äldre säger fortfarande idag att dom ska gå på klo. en förkortning på vattenklosett...


Kommentarer
Postat av: Ida

Haha även att du har kursiverat citatet, arbetsskada?

2008-04-10 @ 07:55:17
URL: http://idaasp.blogg.se
Postat av: Lina

Men lilla snäckan... Du verkar inte vara så allmänbildad du ;) Men nu vet du... De känns bra =)

2008-04-10 @ 12:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0